Appar för att logga mat

I dessa tider har vi ju ett IT stöd när vi vill hålla koll på vad vi får i oss under en dag. Med hjälp av näringsdeklarationen kan man även hålla koll på vitaminer, mineraler och fördelningen av fett, protein och kolhydrater och inte bara antal kalorier totalt sett.

Näringsdeklaration

Vad säger näringsdeklarationen egentligen och hur kan du tyda den? Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på när du tittar på näringsdeklarationen på produkterna du vill köpa. Har du allergier är det extra viktigt att titta noga på näringsdeklarationen.

Näring o IT

Länge har vi vetat att antal kalorier vi får i oss jämfört med hur mycket vi gör av med har effekt på vår vikt. Många börjar med att räkna kalorier och väga sin mat för att gå ner i vikt. Idag finns ytterligare hjälpmedel där du kan scanna en vara i butiken och få in hela näringsdeklarationen i din matdagbok.

Att ta med hela näringsdeklarationen i din matdagbok innebär att du kan även hålla koll på så att det du sätter i dig är näringsrikt och inte bara kalorifattigt.

Det är tex bättre att äta 100 kalorier av morötter än 100 kalorier av socker även om detta båda är 100 kalorier och därmed påverkar din vikt på samma sätt. Skillnaden är dock att 100 kalorier morötter ger dig nödvändiga näringsämnen för att känna dig pigg och stark medan socker ger dig en snabb kick av pigghet men sedan kommer dippen och du blir trött och orkeslös.

Har du en app som kan scanna av produkternas streckkod så kan du direkt få in information om hur mycket socker, vitaminer, protein med mera du får i dig genom den mat du äter. Äter du sådant som inte finns en streckkod på så har de flesta appar för matdagbok dessa införda redan i systemet med näringsämnen. Hittar du inte det du söker och vill ha stenkoll på vad du får i dig så kan du säkerligen googla näringsinnehåll och matvaran så har någon tagit fram den informationen.